Business Central oktober release

Allerede i foråret udsendte Microsoft sin første version af NAVs afløser, Dynamics 365 Business Central. Den version gav, som navnet også kunne give associationer til, udelukkende en adgang til en (web)applikation som lå godt og trygt i maven på Microsofts egen Azure-platform. Man fik også et lidt ændret bruger interface, hvor der tydeligvis var gjort en indsats for at gøre det lettere for brugeren at komme fra oversigt til detalje. Færre klik, om man vil.

Knapt så overskyet

Snart har vi opfølgeren på gaden og hvad kan vi så forvente? Rent strategisk er det selvfølgelig væsentligt, at Microsoft alligevel har valgt at lade den kendte Windows-klient leve videre. Samtidig har man opgivet tanken om at trække alle NAV-kunder ind i sin egen fold. Formentlig en klog (realistisk) beslutning. Så skyen er blevet lidt mindre end man først troede.

Brugeroplevelsen i Business Central

For slutbrugeren er der nok få, men alligevel ret markante forbedringer i vente. For det første er der stadig den lidt ændrede brugerflade at forholde sig til, men inde bagved er der jo stadig den kendte NAV-kode og skærmbilleder der ligner hvad vi er vant til. Men visse grundlæggende funktioner har Microsoft alligevel, langt om længe, valgt at kode om. Det drejer sig om søgning, filtrering og listevisninger.

Søgning

Søgningen er efter min mening både forbedret og gjort langt mere intuitiv. Det lille uundværlige søgefelt oppe i højre hjørne af NAV, som før havde den officielle titel “Search for Page or Report” er nu bare blevet til “Search”. Man kan stadig finde sider og rapporter, men nu vises også actions (knapper) og hjælpebeskrivelser. Og fremfor alt er søgeresultatet blevet grupperet og mere overskueligt. Om man kan lide det, er selvfølgelig en smagssag.

Business Central Search

Avanceret filter

Der introduceres en ny filter-rude, som er ankret ind på siden af visningen. Det gør, som man kender fra Outlook mv. at man kan vælge at skjule eller fastgøre visningen af filteret.

Business Central filter

Igen gør man her brugerfladen mere intuitiv end det vi kender fra tidligere versioner. Man kan vælge mellem forskelle prædefinerede filtre. Dermed bliver det er lettere at overskue om filteret er et man selv har lavet, er opsat på firmaniveau eller bare er “fabriksindstillingen”. Det bliver lettere at opsætte avancerede filtre, da der kommer mere intelligente forslag til afgrænsning, afhængig af feltets datatype. Og endelig er det muligt at lave komplekse filtre, som baserer sig på f.eks. beregning af værdier.

Den nye filter-rude er til rådighed i alle listevisninger i applikationen.

Ændret listevisning

Hvad der måske ikke er så synligt ved første øjekast er, at man har omskrevet hele koden til listevisning i Business Central. Dette gør funktionaliteten meget stærkere. Som eksempel vil det nu være muligt at lave copy/paste i lister inde i NAV.

Bare så simpel en funktionalitet, som at markere et antal rækker i en liste og kopiere dem ind i sin udklipsholder, har været meget savnet i NAV. Det er ikke svært at forestille sig, hvordan Excel-ekvilibrister vil komme til at elske denne funktion. Hvordan det så kommer til at fungere den modsatte vej, når man kopierer rækker ind i en liste i Business Central, skal blive interessant at se. Jeg forventer i hvert fald, at der stadig skal foretages en datavalidering. Så for os programmører, kan der sagtens komme en spændende ny udfordring her…

Udover at Ctrl-C og Ctrl-V altså bliver fungerende genvejstaster, så kommer der også en interessant ny tast: F8. Den udfører den meget praktiske funktion at kopiere indholdet af den tilsvarende celle i rækken ovenover. Den kan jeg også godt se glæden af.

Ellers skulle fordelen med den ny listevisning især handle om hastighed, hvilket altid er populært, når hastigheden vel at mærke går op! Hemmeligheden skulle være “preloading”. Informationer indlæses i baggrunden, mens det sløve menneske sidder og overvejer at trykke på scroll-knappen. Hvor effektivt det virker, må komme an på en prøve. Microsoft påstår, at man nu “immediatly” får den ønskede række at se, når man trykker et sted i sin scrollbar.

Rettighedsstyring

Blandt de øvrige forbedringer Microsoft lover, er at rettighedssæt nu vil være editerbare. Fremover vil man kunne tilføje/slette/rette de prædefinerede rettighedssæt, og det er muligt at importere rettighedssæt fra andre regnskaber.

Business Central – den kloge sky

Endelig taler Microsoft rigtig meget om AI (kunstig intelligens). Man ser en stor fremtid i at kunne automatisere en masse processer, på baggrund af viden om hvordan vi driver vores forretning. Nu introduceres “intelligent cloud”, som egentlig er en mulighed for at replikere ens data fra sin lokale installation til Microsoft Azure. Derved får man så adgang til en række tillægsprodukter, hvor bl.a. “machine learning” på sigt kan blive et interessant område, men stadig er en lidt diffus størrelse. Første skud på hvor dette fører hen, bliver det nye Dynamics 365 AI for Sales.

Business Central intelligent cloud

Power BI er fortsat et produkt som man udvider integrationen til. Ambitionen virker til at være, at alle reporter i Power BI skal integreres fuldstændig og gøre redigerbare inde i Business Central.

Tilretninger i Business Central

For os udviklere har fremtiden i et stykke tid stået klart. Business Central baseres stadig på den velkendte kode, men farvel til NAV-brandet betyder samtidig også farvel til at kode i C/Side. Og mere betydningsfuldt, vil det ikke længere være muligt at rette i Microsofts kode. Nu hedder det AL-programmering i Visual Studio Code og udelukkende udvidelser (extensions) til Business Central.

Som programmør er man jo aldrig glad for at få indskrænket sine manøvremuligheder. Men der er selvfølgelig god fornuftigt i, at al “fremmed kode” fremover vil kunne installeres og måske især afinstalleres med et klik. Det bør gøre Business Central til en meget stabil platform, men der vil sikkert også komme situationer, hvor man bare må sige, at en specifik ønsket tilretning ikke er mulig.

Heldigvis arbejdes der også på at give udviklerne bedre muligheder indenfor de stramme rammer. Der åbnes nu heldigvis op for mere .Net integration, end man lagde op til oprindeligt. Desuden bygges flere event publishers (programmeringsindgange) i applikationen, så det er muligt at bygge logik ind, før eller efter at bestemte funktioner udføres.

En udfordring er selvfølgelig, at flere forskellige udvidelser skal kunne afvikles samtidig henover den samme kode, og at dette potentielt kan føre til problemer. Til hjælp med at løse dette er der kommet et versionstjek på extensions, så kun valide udvidelser vil kunne installeres. Derudover en event tracer, som gør det muligt for programmøren at få overblik over al den eksterne kode, der udføres i et bestemt handlingsforløb.

Skriv et svar